Ny direktør for DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi

Direktør Hanne Bach, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet

Chefkonsulent Hanne Bach, DCE, er 1. august 2012 tiltrådt som direktør for DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet. Hanne Bach afløser Kurt Nielsen, prodekan for videnudveksling ved universitetets hovedområde Science and Technology. Kurt Nielsen har varetaget begge stillinger siden centrets oprettelse 1. juli 2011, mens han som prodekan fortsat vil arbejde med videnudveksling inden for hele hovedområdet.

Hanne Bach er uddannet kemiingeniør fra DTU i 1986 med en efterfølgende omfattende dansk og international karriere. Senest var hun forskningschef ved Danmarks Miljøundersøgelsers Afdeling for Systemanalyse fra 1999-2008 og fra 2008-2011 teknisk chefrådgiver for Mekong-Kommissionens miljøprogram med arbejdssted i Vientiane, Laos.

Hanne Bach har siden efteråret 2011 arbejdet som chefkonsulent ved DCE med projektledelse, koordinering og kvalitetssikring af universitets forskningsbaserede myndighedsrådgivning inden for miljø og natur med særligt ansvar for områderne arktisk miljø, atmosfærisk miljø og socio-økonomiske perspektiver for miljø- og naturforhold.

Om DCE
DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi leverer rådgivning og viden om natur, miljø og energi baseret på forskning af høj kvalitet og bidrager dermed til den nationale og internationale samfundsudvikling. Aarhus Universitets væsentligste kontrakter er indgået med Miljøministeriet, Klima- og Energiministeriet samt Råstofdirektoratet i Grønland.

DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi koordinerer og medvirker til at kvalitetssikre universitetets forskningsbaserede rådgivning til ministerier og andre rekvirenter af universitetets rådgivning på miljø- og energiområdet. Centret er placeret dels på AU Roskilde, dels på AU Silkeborg.

Kontakt: Direktør Hanne Bach, tlf. 8715 1348, hba@dmu.dk
DCE - Nationalt Center For Miljø og Energi, Aarhus Universitet