Nordisk overblik over lægemidler og produkter til personlig pleje i miljøet

Danske data indgår sammen med data fra de øvrige nordiske lande i en ny rapport om forekomsten af lægemidler og stoffer fra personlige plejeprodukter i miljøet i Norden. DCE – Nationalt Center for miljø og Energi, Aarhus Universitet, er repræsenteret i The Nordic Screening Group, der har taget initiativ til sammenstillingen af data.

PPCP-rapportforside

Rapporten ”PPCP monitoring in the Nordic Countries – Status Report” er udarbejdet af den norske miljørådgivningsvirksomhed Bergfald Miljørådgivere og finansieret af Nordisk Ministerråd.

De nordiske lande og især Sverige har i det seneste årti gennemført flere både regionale og nationale undersøgelser af forekomsten af såkaldte PPCP’er (pharmaceuticals and personal care products) i miljøet og af stoffernes effekter i miljøet.

Målet med rapporten er således at præsentere de eksisterende nordiske miljødata for PPCP’er og identificere hvilke stoffer, der er analyseret i hvilke lande. Rapporten viser, hvilke koncentrationsniveauer de enkelte stoffer er fundet i.

Kontakt: Cand. pharm. Susanne Boutrup, tlf. 8715 8794, sub@dmu.dk
              DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet

PPCP monitoring in the Nordic Countries – Status Report. TemaNord 2012:519. 234 pp.
Rapporten (Norden.org)