Muflon og sumpbæver nye arter i vildtudbyttestatistikken

Danske jægere nedlagde i den foregående jagtsæson 2.369.000 stykker vildt, heriblandt 179 mufloner og tre sumpbævere, fortæller ”Vildtudbyttestatistik for jagtsæsonen 2012/13” fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

Mufloner
Muflonen blev indført til Danmark til jagtformål i 1950’erne. Fritlevende bestande forekommer kun på få, isolerede øer, mens øvrige, mindre bestande lever i hegninger. Her to eksemplarer fra en zoologisk have. Foto: Dave Pape – Wikimedia Commons

De to arter er sammen med en god håndfuld andre nye og ikke-hjemmehørende arter i den danske natur gjort indberetningspligtige. Jægerne skal således nu også indberette deres udbytte af bisamrotte, vaskebjørn, nilgås, amerikansk skarveand og sort svane. Vildsvin og mårhund har allerede i tre jagtsæsoner været indberetningspligtige.

Seniorbiolog Tommy Asferg, der står for den årlige vildtudbyttestatistik, oplyser, at udbyttetallene for disse arter imidlertid i de fleste tilfælde er meget små og derfor særligt følsomme for fejlregistrering og korrektion for manglende indberetninger.

”Nogle af udbyttetallene er så små, at de ville blive 0, hvis de – som praksis har været – blev rundet af til nærmeste hundrede. Derfor har vi besluttet at præsentere udbyttetal mindre end 1.000 uden afrunding i årets statistik og fremover,” siger Tommy Asferg.

Vildsvine-tal fejlbehæftede

Med undtagelse af mårhund og vildsvin er indberetningerne for disse nye arter ikke søgt verificeret, og tallene skal derfor tages med forbehold. Via spørgeskemaer til udvalgte jægere har Tommy Asferg imidlertid fundet ud af, at vildsvineindberetningerne er fejlbehæftede i betydeligt omfang.

”80 jægere havde indberettet i alt 431 vildsvin i jagtsæsonen 2011/12, men én enkelt fejlregistrering betød, at udbyttet blev reduceret til 198 dyr,” siger Tommy Asferg. ”Efterfølgende blev udbyttet reduceret til 155 dyr på grund af andre fejlregistreringer, blandt andet var vildsvin nedlagt i udlandet blevet indberettet.”

I notatet ”Indberetning af vildsvin til Vildtudbyttestatistikken for sæsonen 2011/12” går Tommy Asferg i detaljerer med verificeringen af det indberettede antal vildsvin. Samlet konkluderer han, at Vildtudbyttestatistikken for vildsvin er ”behæftet med så stor usikkerhed, at den har meget begrænset udsagnskraft med hensyn til mængden og den geografiske fordeling af nedlagte vildsvin i Danmark”.

For mårhund har Naturstyrelsen i Blåvandshuk gået jægernes indberetninger igennem med det resultat, at ”indberetningerne af nedlagte mårhunde må betragtes som troværdige og retvisende”.

Tal på udbyttet i jagtsæsonen 2012/13

Som nævnt nedlagde jægerne knap 2,4 mio. stykker vildt i jagtsæsonen 2012/13. Det er en fremgang på ni procent i forhold til den foregående sæson, svarende til ca. 190.000 stykker vildt. Udbyttet af ringduer steg med 69.900 (34 procent), svarende til det meste af forrige sæsons fald på 90.000 fugle. Udbyttet af den anden jagtbare dueart, tyrkerduen, steg fra 3.000 til 4.800, dvs. mere end 50 procent.

Det samlede udbytte af svømmeænder eksklusive gråand steg med knap 50 procent, hovedsagelig i kraft af store stigninger i udbyttet af krikænder og pibeænder. Det samlede gåseudbytte steg ligeledes markant (36procent), primært på grund af en stor stigning i udbyttet af grågæs. Der var også en relativt stor fremgang i udbyttet af blisgæs (67procent) og sædgæs (90 procent), men stigningen i sædgåseudbyttet skal ses på baggrund af et forholdsvis lille udbytte i den foregående sæson.

Blandt pattedyrene blev den største stigning registreret for vildkanin (197 procent), hvor det samlede udbytte igen nåede over 10.000. Det skyldes især fremgang i kaninbestanden på Endelave. Herudover var der relativt store stigninger i udbyttet af kronvildt (22 procent) og dåvildt (32 procent).

Se tallene for jagtudbyttet af pattedyr herunder:

Tabel over jagtudbytte af pattedyr 2012/13

Om Vildtudbyttestatistikken

Oplysningerne til Vildtudbyttestatistikken indsamles af Naturstyrelsen og bearbejdes af Aarhus Universitet, som også står for vedligeholdelse og opbevaring af de indsamlede data. Vildtudbyttestatistikken er en database, der indeholder oplysninger om jægere og nedlagt vildt i Danmark. Alle jægere har pligt til at indberette deres personlige vildtudbytte efter jagtsæsonens udløb.

Kontakt: Seniorbiolog Tommy Asferg, tlf. 8715 8869, ta@@dmu.dk
              DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
              Institut for Bioscience, Aarhus Universitet

Vildtudbyttestatistik for jagtsæsonen 2012/13. Asferg, T. 2013. Notat fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet. 9 s.
Notatet

Indberetning af vildsvin til Vildtudbyttestatistikken for sæsonen 2011/12. Asferg, T. 2013. Notat fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet. 7 s.
Notatet