Lokal luftforurening i København og på Frederiksberg mindre del af den samlede belastning

Brændefyring og vejtrafik er de væsentligste lokale luftforureningskilder til for tidlige dødsfald og øget sygelighed i Københavns Kommune og i Frederiksberg Kommune. Men den lokalt frembragte luftforurening i de to kommuner står alene for en mindre del af den samlede luftforureningsbelastning i København og på Frederiksberg, viser beregninger fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

Luftmålestation på H.C. Andersens Boulevard, København

Den lokalt frembragte luftforurening i form af partikler, kvælstofoxider (NOx) og ozon (O3) i København og Frederiksberg kommuner bidrog for året 2010 til omkring 67 af det samlede antal beregnede antal for tidlige dødsfald på i alt omkring 540 i de to kommuner. De øvrige beregnede for tidlige dødsfald - knap 90 procent - kan tilskrives udefrakommende luftforurening både fra de to kommuners nabokommuner og transporteret over lange afstande, viser opgørelsen, der er udført for Københavns Kommune.

Det totale årlige antal tilfælde af for tidlige dødsfald i 2010 på grund af luftforurening i hele Hovedstadsregionen er ca. 1.500.

DCE har også beregnet de såkaldt helbredsrelaterede eksterne omkostninger ved luftforureningen. Alle beregninger er gennemført med det integrerede model­system EVA (Economic Valuation of Air pollu­tion), som er baseret på den såkaldte ”impact-pathway”-metode. Modelsystemet har til formål at op­gøre helbredsrelaterede eksterne omkostninger fra luft­for­ureningen samt estimere, hvordan de eksterne omkost­ninger er fordelt på luftfor­u­reninger og emissionssektorer. Der knytter sig usikkerheder til såvel de anvendte parametre i impact-pathway-kæden som især til grundlaget for brændefyring og partiklernes farlighed for sundheden.

12 mia. kr. i eksterne omkostninger

De totale eksterne omkostninger i Hovedstadsområdet for 2010 pga. al luftforurening fra både danske og udenlandske emissionskilder er omkring 12 milliarder kr. årligt, heraf omkring 4 milliarder kr. årligt i Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune.

De eksterne omkostninger er næsten alene relateret til partikler, som her omfatter primært emitterede partikler, f.eks. direkte fra køretøjers udstødning, sekundært dannede uorganiske partikler (nitrat, sulfat, ammonium), sekundært dannede organiske partikler og ”ukendt masse”. Ukendt masse formodes bl.a. at være vand bundet til partiklerne.

De eksterne omkostninger relateret til ozon er opgjort til omkring 250 millioner kr. i Hovedstadsregionen heraf omkring 60 millioner kr. i Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune. Ozon er ikke direkte emitteret, men dannes i atmosfæren ud fra emissioner af kvælstofoxider, kulbrinter og kulilte. Ozon er direkte sundhedsskadeligt, og resulterer derfor i eksterne omkostninger.

Bidrag fra kulilte til de eksterne omkostninger er meget lille med omkring 4 millioner kr. i Hovedstadsregionen heraf knap 2 millioner kr. i Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune.

Hovedparten af de eksterne omkostninger skyldes for tidlige dødsfald.

Kontakt: Seniorforsker Jørgen Brandt, tlf. 8715 8522, jbr@dmu.dk  el.
              Seniorforsker Steen Solvang Jensen, tlf. 8715 8573, ssj@dmu.dk
              DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
              Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet

Sundhedseffekter og relaterede eksterne omkostninger af luftforurening i København. Brandt, J., Jensen, S.S., Plejdrup, M. 2013. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 47 s. - Videnskabelig rapport fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi nr. 64