Iltsvind syd for Fyn og i flere sydjyske fjorde fortsatte ind i september

Kraftig blæst midt i september bremsede dog iltsvindets udvikling og forbedrede iltforholdene i nogle områder.

De hårdest iltsvindsramte områder var fortsat Mariager Fjord, det nordlige Bælthav, det sydlige Lillebælt med tilstødende fjorde, Det Sydfynske Øhav og området fra Femern Bælt ned i Lübeck Bugt.

Det viser iltsvindsrapporten for august-september 2015 fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

For første gang i år blev der registreret iltsvind i en række områder, hvor iltindholdet for en stor dels vedkommende dog var tæt på iltsvindsgrænsen midt i august. Det drejer sig om Hevring Bugt, Aarhus Bugt, Hjelm Dyb, Storebælt, Langelandsbælt, Sejerø Bugt og Nivå Bugt.

I de hårdest ramte områder var der iltfrie forhold ved bunden, og flere steder blev der registreret frigivelse af svovlbrinte. Overordnet set var iltsvindets udbredelse midt i september på niveau med udbredelsen midt i august.

iltsvind september 2015

Modelleret udbredelse af iltsvind i perioden 31. august - 16. september baseret på de målte iltkoncentrationer i bundvandet. Er der målt to gange i perioden på den samme station, baseres fladeudbredelsen på den seneste måling.

Iltsvind areal september 2015

Areal med iltsvind (? 4 mg/l) i de indre farvande som middel for 2003-2006 (ugentlige data) samt midt i august 2014/ 2015 og midt i september 2014/2015.

DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi offentliggør årets øvrige iltsvindsrapporter 30. oktober og 27. november. Rapporterne udarbejdes i samarbejde med Naturstyrelsen og svenske og tyske institutioner.

Kontakt: Seniorrådgiver Jens Würgler Hansen, tlf. 8715 8805, jwh@bios.au.dk
              DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
              Institut for Bioscience, Aarhus Universitet

Iltsvind i de danske farvande i august-september 2015. Rapporteringsperiode: 20. august – 16. september. Jens Würgler Hansen, David Rytter & Thorsten J. Skovbjerg Balsby. 2015. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi. 18 s.

Iltsvindsrapporten

Arkiv over tidligere rapporter