Iltsvind i Lillebælt og omkring Fyn mere udbredt end forventet

Lillebælt og de sydjyske fjorde samt farvandene nord og syd for Fyn var sidst i august præget af iltsvind, der var mere udbredt end på samme tidspunkt sidste år.

Det er uventet, fordi vejrliget med forholdsvis lave temperaturer og blæst indtil videre i 2015 burde have været gunstigt for iltforholdene.

Det viser årets første iltsvindsrapport fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

I det nordlige Bælthav blev registreret iltsvind allerede i juni - hvilket er usædvanlig tidligt for området – ligesom der i Det Sydfynske Øhav midt i juni blev målt kraftigt iltsvind og iltfrit ved bunden i den dybe vestlige del af Ærøbassinet. I løbet af juli bredte iltsvindet sig til den centrale del af øhavet, hvor der sidst på måneden blev målt kraftigt iltsvind. I august er iltsvindet intensiveret med iltfrit bundvand både i den vestlige og centrale del.

Udover farvandene omkring Fyn, Lillebælt og de sydjyske fjorde har de mest udsatte iltsvindsområder hidtil i år været Mariager Fjord og området fra Femern Bælt ned i Lübeck Bugt. I Limfjorden har iltsvindet været mindre udbredt og mere kortvarigt end normalt, og i de øvrige danske farvande blev iltsvind kun registreret få steder og i meget begrænset omfang.

Iltsvindskort august 2015

Modelleret udbredelse af iltsvind 5.-19. august baseret på de observerede iltkoncentrationer i bundvandet i perioden. Modellen er ikke så detaljeret, så iltsvindsområder med meget lille udstrækning er ikke synlige.

For seniorrådgiver Jens Würgler Hansen, DCE, der står for iltsvindsrapporterne, indikerer udbredelsen af iltsvindet omkring Fyn, i Lillebælt og de sydjyske fjorde, at disse områder i år har været særligt sårbare for udvikling af iltsvind.

”De samme områder var i 2014 udsat for en meget lang periode med intensivt iltsvind fra maj/juni og i et enkelt område helt frem til december. Det har formodentlig gjort systemet sårbart for udvikling af iltsvind i år,” siger Jens Würgler Hansen.

Iltsvind august 2015 arealudbredelse

Areal med iltsvind (? 4 mg/l) i de indre farvande som middel for 2003-2006 (ugentlige data) samt midt i august 2014/ 2015 og midt i september 2014.

DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi offentliggør årets øvrige iltsvindsrapporter 25. september, 30. oktober og 27. november. Rapporterne udarbejdes i samarbejde med Naturstyrelsen og svenske og tyske institutioner.

Kontakt: Seniorrådgiver Jens Würgler Hansen, tlf. 8715 8805, jwh@bios.au.dk
              DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
              Institut for Bioscience, Aarhus Universitet

Iltsvind i de danske farvande i juli-august 2015. Rapporteringsperiode: 1. juli – 19. august. Jens Würgler Hansen, David Rytter & Thorsten J. Skovbjerg Balsby. 2015. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi. 21 s.

Iltsvindsrapporten

Arkiv over tidligere rapporter