Hurtig effekt på luftkvaliteten af nyt svovlkrav for skibsbrændstof

Skærpede krav fra 1. januar 2015 til indholdet af svovl i skibstrafikkens brændstof – fra 1 procent til 0,1 procent - er efter al sandsynlighed årsagen til et reduceret indhold af svovldioxid i luften med op til 50-60 procent.

Krydstogtskibet Queen Victoria på vej gennem Øresund. Foto: Colourbox

Det viser målinger ved tre af DCE’s luftmålestationer. Målestationerne er placeret i Tange i Midtjylland, på Anholt og på Risø-halvøen ved Roskilde. Kravene gælder for skibstrafikken i Østersøen og i Nordsøen.

De skærpede krav til svovlindholdet i svær brændselsolie, som skibene benytter, er iværksat af Miljøstyrelsen under den Internationale Søfartsorganisation IMO’s konvention til forebyggelse af forurening fra skibsfarten. Under denne konvention er Østersøen og Nordsøen udpeget til såkaldte Sulphur Emission Control Areas.

Svovlindholdet i skibstrafikkens brændstof i de to havområder er tidligere nedsat ved reguleringer i 2006 og 2010 for Østersøen og i 2007 og 2010 for Nordsøen.

Årsmiddelkoncentrationer af svovldioxid, målt ved Tange-, Anholt og Risø-stationerne, angivet som mikrogram S/m3. Data for 2015 dækker perioden fra januar til maj.

Seniorforsker Thomas Ellermann, leder af DCE’s luftmåleprogram, siger, at målingerne ved de tre stationer viser et tydeligt fald i luftens indhold af svovldioxid i perioden fra de skrappere krav til svovlindholdet i skibstrafikkens brændstof trådte i kraft ved årsskiftet.

”Vi har selvsagt ikke måleresultater for hele 2015, og de data, vi har, er endnu ikke fuldt kvalitetskontrollerede, men vores forventning er, at der kun kan blive tale om mindre ændringer i forhold til reduktionen af svovldioxid med de 50-60 procent,” siger Thomas Ellermann.

Udbrud i islandsk lavaområde

Thomas Ellermann peger på, at en del af det observerede fald i koncentrationerne af svovldioxid kan skyldes naturlige variationer i de meteorologiske forhold. Om de spiller ind kan først fuldt ud vurderes til næste år, men det vil imidlertid ”være særdeles uventet”, hvis de nu observerede meget lave koncentrationer af svovldioxid udelukkende skulle skyldes naturlige variationer i de meteorologiske forhold.

I forbindelse med undersøgelsen har det vist sig, at der i efteråret 2014 har været en række episoder med særdeles høje koncentrationer af svovldioxid i Danmark. Kilden har formentligt været store udledninger af svovl fra lavaområdet Holuhraun på Island i perioden fra august 2014 til februar 2015.

Miljøstyrelsen præsenterer mandag den 5. oktober måleresultaterne ved konferencen ’Sustainable Shipping’ i Danmarks Rederiforenings domicil i Amaliegade 5 i København. Rederiforeningen arrangerer konferencen i samarbejde med Miljø- og Fødevareministeriet, Søfartsstyrelsen og Det Økologiske Råd.

Kontakt: Professor Jørgen Brandt, tlf. 8715 8522, jbr@envs.au.dk
              DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
              Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet

Seniorforsker Thomas Ellermann, tlf. 8715 8526, tel@envs.au.dk
              DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
              Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet

Effekten af svovlreduktion i skibsbrændstof på koncentrationerne af svovldioxid. Thomas Ellermann. 2015. Aarhus Universitet. DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi. 14 s.

Notatet