Grøn omstilling kræver politisk vilje

Grøn omstilling kan ikke kun baseres på win-win løsninger, men kræver at man tager stilling til mulige trade-offs mellem forskellige sektorer og politikområder. Det konkluderer et internationalt forskerhold i en ny rapport.

Mennesker har ændret økosystemerne hurtigere og mere intenst over de seneste 100 år end i nogen anden periode af menneskehedens historie. Denne udvikling har været drevet af et stigende behov for fødevarer, drikkevand, tømmer, brændstof og mineraler. Udviklingen er et resultat af en traditionel lineær økonomisk ’brug-og-smid-væk’ tankegang som kan medføre udtømning af de biologiske ressourcer og uoprettelige ændringer i økosystemerne. Denne tilgang betragtes i dag som ikke-bæredygtig, og samfundet, industri og politikere er begyndt at anerkende et behov for at tage det op til revision.

Grøn Økonomi er en tilgang til at udvikle mere bæredygtige økonomier og samfund. At skabe en mere grøn økonomi  ses i stigende grad som en ny strategi til at øge menneskers trivsel samtidig med at presset på natur og miljø mindskes, ved at økonomien bliver klimavenlig, ressourceeffektiv og socialt inkluderende.

Den nye rapport fra PEER indeholder teoretiske analyser og case-studier der peger på et behov for mere langsigtet og bredt funderet planlægning og finansiering af initiativer til at fremme grøn omstilling. Resultaterne understreger, at de succesfulde eksempler inddrager mange forskellige interessenter, har en stærk og vedholdende politisk opbakning og inkorporerer forskning fra projekternes start.

Direktør Lea Kauppi fra Finnish Environment Institute (SYKE) siger:

”Rapporten viser, at kompleksiteten i den grønne omstilling kræver et bredt samarbejde på tværs af sektorer som miljø, innovation, transport, bygninger, energi, landbrug og arealplanlægning. Eksemplerne i rapporten viser, at der især er et stort behov for at analysere effekterne af lovgivning og regulering. Mange af studierne viser vigtigheden af en bred inddragelse af interessenter samt stærk lederskab og koordinering.”

Grøn omstilling kræver innovation i form af tilgængelig teknologi, organisatorisk opbakning, samt markedsmæssig og samfundsmæssig opbakning og styring  Mest af alt kræver det dog vedholdende politisk vilje på tværs af sektorer. Den praktiske udførelse af grøn omstilling afhænger af mange forskellige faktorer. Nogle løsninger er i bedre overensstemmelse med mainstream økonomi, og kræver kun få ændringer (f.eks. teknologi til renere produktion). mens andre løsninger er mere system-orienterede og kræver en mere gennemgribende forandring af produktions- og forbrugsmønstre (f.eks. at ændre samfundet og økonomien i retning af mere cirkulære ressourcestrømme).

Mere information:

Projektleder Riina Antikainen, Finnish Environment Institute, riina.antikainen@ymparisto.fi +358 400 148 671  (på engelsk)

Kontaktperson DCE, Aarhus Universitet: Marianne Thomsen, Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet mth@envs.au.dk +45 87158602

Partnership for European Environmental Research (PEER) består af 8 af de største europæiske miljøforskningsinstitutioner. Følgende instituioner har bidraget til rapporten om at implementere grøn økonomi i Europa: SYKE (Finland), Irstea (Frankrig), UFZ (Tyskland), DCE, Aarhus Universitet og Alterra (Holland)

PEER rapporten gennemgår teoretiske og praktiske aspekter ved grøn omstilling. Rapporten gennemgår bl.a. hvilke faktorer der er centrale for grøn omstilling i praksis, især med fokus på de forvaltningsmæssige og institutionelle faktorer der kan enten fremme eller hæmme en grøn omstilling. Rapporten analyserer 10 eksempler fra Finland, Frankrig, Tyskland, Holland og Danmark. Download rapporten her.