Gråsælen yngler i det danske Vadehav efter 500 års fravær

Under en optælling af gråsælerne i det danske Vadehav den 30. december 2014 blev der observeret en nyfødt unge sammen med sin mor på en fjerntliggende sandbanke.

Gråsæler - unge og mor
Gråsælungen og dens mor i den danske del af Vadehavet. Foto: Lasse Fast Jensen

Det er første gang, at ynglende gråsæler er observeret i det danske Vadehav, siden arten forsvandt fra området i 1500-tallet. Tidligere var gråsælen ellers talrig i hele Vadehavet, men intensiv jagt og en stigende befolkning af området førte til dens forsvinden.

Siden de første ynglende gråsæler i 1980´erne atter begyndte at dukke op i den tyske og hollandske del af Vadehavet, er bestanden i de to lande vokset. I de senere år er der ligeledes observeret et stigende antal gråsæler i den danske del, men hidtil har de ikke ynglet. Den samlede bestand af gråsæler i det internationale Vadehav skønnes til at være over 4.000 dyr.

I de indre danske farvande har gråsælen siden 2003 regelmæssigt ynglet på et mindre antal lokaliteter. Der er dog fortsat tale om ganske få individer. Med observationen af ynglende gråsæler i det danske Vadehav, tyder meget på, at gråsælen for alvor er tilbage som en fast ynglende art i Danmark.

Overvågningen af sælerne i Vadehavet foregår i et samarbejde mellem DCE/Institut for Bioscience, Aarhus Universitet, og Fiskeri- og Søfartsmuseet i Esbjerg og er finansieret af Naturstyrelsen som en aktivitet under havstrategidirektivets overvågningsprogram.

Kontakt: Forsker Anders Galatius, tlf 2871 0372, agj@bios.au.dk
              DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi