Genopretningen af Skjern Å gevinst for trækkende vandfugle

Naturgenopretningen af den nedre del af Skjern Ådalen med slyngede åløb, våde enge og søer har løftet området op til at være landets fjerdevigtigste ferskvandslokalitet for trækkende vandfugle.

Knopsvaner
Knopsvaner i Skjern Enge. Foto: Ole Amstrup

Genopretningen blev afsluttet i 2002, og overvågning af fuglelivet de efterfølgende ti år frem til 2011 viser, at området, der nu kaldes Skjern Enge, trives. Det fremgår af en ny rapport fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

Overvågningen har vist, at det først og fremmest er svømmeænder, der med forekomster på 7.000-16.000 individer har taget det naturgenoprettede Skjern Enge til sig.

Seniorforsker Thomas Bregnballe oplyser, at Skjern Enge også har været et vigtigt raste- og/eller fødesøgningsområde for hejrer, svaner, gæs, blishøns og enkelte arter af vadefugle.

”Mange af arterne er fortsat med at komme i Skjern Enge i forholdsvise høje antal gennem perioden fra 2002 til 2011,” siger Thomas Bregnballe, ”så vi må konkludere, at naturgenopretningen har bidraget til at forbedre levevilkårene for en række arter af trækkende vandfugle i hele Ringkøbing Fjord-området.”

Udarbejdelsen er delvist finansieret af 15. Juni Fonden, Ringkøbing-Skjern Kommune og Naturstyrelsen,

Kontakt: Seniorforsker Thoms Bregnballe, tlf. 8715 9017, tb@bios.au.dk
              DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
              Institut for Bioscience, Aarhus Universitet