Gennemsnitligt iltsvind i juli og august

Havmiljø med ålegræs
Foto: Peter Bondo Christensen

Iltsvindets udbredelse og styrke i juli-august 2012 var gennemsnitligt sammenlignet med tidligere år, om end enkelte områder oplevede et lidt tidligere og mere intenst iltsvind end normalt. Det fremgår af årets første iltsvindsrapport fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

Især sårbare områder som Limfjorden, det sydlige Lillebælt og det Sydfynske Øhav var påvirket af kraftigt iltsvind. I enkelte områder var der frigivelse af svovlbrinte fra havbunden. Derimod er der stort set ikke konstateret iltsvind i Kattegat, Øresund og Storebælt i de to måneder.

Iltsvindsforholdene vil ved almindelige vejrforhold i den kommende periode formodentlig ikke udvikle sig anderledes end normalt, og kun de mest sårbare områder vil blive påvirket markant.

Med hensyn til det kraftige iltsvind i de dybere bassiner i det sydlige Lillebælt og i det Sydfynske Øhav vurderes det, at der skal en længere periode med blæsevejr eller en kraftig kuling til for afgørende at bedre situationen.

Iltsvindskortjuli2012

Iltsvindskortaugust2012

Kortene viser de stationer, hvor iltforholdene er undersøgt af danske, svenske og tyske institutioner i hhv. juli og 1-23. august 2012. For hver station vises det lavest registrerede iltindhold kategorisereret som ’ikke iltsvind’ (> 4 mg/l), ’iltsvind’ (< 4 mg/l) eller ’kraftigt iltsvind’ (< 2 mg/l).

DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi offentliggør årets øvrige iltsvindsrapporter 28. september, 26. oktober og 30. november.

Kontakt: Seniorrådgiver Jens Würgler Hansen, tlf. 8715 8805, jwh@dmu.dk
                 DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
                 Institut for Bioscience, Aarhus Universitet

Iltsvind i de danske farvande i juli-august 2012. DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet. 18 sider.
Oversigten er udarbejdet af Institut for Bioscience, Aarhus Universitet i samarbejde med Naturstyrelsens decentrale enheder i Aalborg, Aarhus, Ringkøbing, Ribe, Odense, Nykøbing F og Roskilde samt Sveriges Meteorologiska och Hydrologiska Institut (SMHI), Bohuskustens Vattenvårdsförbund, Länsstyrelsen i Hallands Län, NV Skånes Kustvatten-kommitté, Öresunds Vattenvårdsförbund og Sydkustens Vattenvårdsförbund samt Landesamt f. Umwelt, Naturschutz und Geologie Mecklenburg-Vorpommern i Tyskland. Grundlaget for rapporten er Naturstyrelsens målinger af iltindholdet i danske farvande og SMHI’s iltmålinger i åbne farvande, samt de svenske läns og vattenvårdsförbunds iltmålinger i svenske kystvande og tyskernes iltmålinger i de nordtyske kystnære områder.

Iltsvindsrapporten