Fortsat forbedring i byernes luftkvalitet i 2013 – på nær ét sted

EU’s grænseværdi for sundhedsskadelig kvælstofdioxid blev igen i 2013 målt overskredet på blot én enkelt gadestrækning i landets fire største byer, H.C. Andersen Boulevard i København.

Det viser den årlige rapport for overvågningsprogrammet for luftkvalitet i danske byer fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet. Rapporten udsendes senere end normalt på grund af revision af inputparametre til modelberegningerne.

Luftkvaliteten i byerne er blevet målt siden 1982, og for flere forurenende stoffer har målingerne vist store reduktioner i de seneste årtier som følge af nationale og internationale reguleringer. Det gælder bl.a. for kulilte, benzen, toluen, flere tungmetaller som bly og for svovldioxid. Antallet af partikler i luften er ligeledes reduceret siden 2002 især som følge af lavere svovlindhold i brændstof og gennem indførelse af partikelfiltre.

På H.C. Andersens Boulevard skete der i 2010 et ”spring” opad i koncentrationerne af kvælstofdioxid. Den væsentligste årsag til den forøgede kvælstofdioxidkoncentration på H.C. Andersens Boulevard er en permanent ændring af vejbanerne i 2010 på den del af H. C. Andersens Boulevard, hvor DCE’s målestation er placeret. I 2013 måltes 55 µg/m3 (mikrogram) i årsmiddelkoncentration. Vejbaneændringerne vurderes på baggrund af senere målinger med en anden, ”vejbane-forskudt” målestation at have ført til et spring i koncentrationen på 8-9 µg/m3.

Kort over luftmålestationer

Programmet, som DCE udfører for Miljøstyrelsen og i samarbejde med København, Aarhus, Aalborg og Odense kommuner, baserer sig på målinger ved ni målestationer placeret i de fire største danske byer samt ved to baggrundsmålestationer udenfor byerne. Målingerne kombineres med modelberegninger udført med DCE’s luftkvalitetsmodeller.

Flere væsentlige konklusioner fra overvågningsprogrammet i 2013:

• Modelberegninger indikerer, at grænseværdien i 2013 for kvælstofdioxid var overskredet på 12 ud af 98 beregnede gadestrækninger i København, men ikke på udvalgte gadestrækninger i Aalborg.
  • I 2013 var der ingen målestationer i måleprogrammet, hvor antallet af overskridelser af den daglige middelværdi for partikler mindre end 10 µm (PM10), blev overskredet.
  • Indholdet af partikler mindre end 2,5 µm (PM2,5) overskred ikke den kommende grænseværdi (på 25 µg/m3 fra 2015).
  • Antallet af partikler mellem 6 og 700 nm var omkring 17.000 partikler per cm3 på gademålestationen H.C. Andersens Boulevard, mens det var betydeligt mindre i by- og landbaggrund. Antallet af partikler steg fra 2012 til 2013, men det overordnede billede er fortsat, at antallet af partikler er faldet med omkring en faktor 2 siden 2002 på H.C. Andersens Boulevard.
  • Der er ikke fastsat egentlige grænseværdier for ozon, men kun "målværdier" og ”langsigtede mål” (hensigtsværdier). Der var i 2013 ingen overskridelser af målværdierne for beskyttelse af sundhed., mens de langsigtede mål blev overskredet på alle bybaggrund- og landstationerne. Tærsklen for information af befolkningen om høje ozonniveauer (timemiddel 180 µg/m3) blev heller ikke overskredet i 2013.
  • De øvrige målte stoffer findes i koncentrationer under grænseværdierne, og for flere stoffer (for eksempel svovldioxid og bly) er koncentrationerne faldet betydeligt siden målingernes start.
  • Partikelbundet PAH (tjærestoffer) blev målt på H.C. Andersens Boulevard i København. Middelværdien for benz[a]pyren var 0,24 ng/m3 og 0,34 ng/m3 på henholdsvis H.C. Andersens Boulevard og ved målestationen i Hvidovre. De højere koncentrationer i Hvidovre skyldes lokal anvendelse af brændeovne til boligopvarmning. Målværdien på 1 ng/m3 var således ikke overskredet i 2013.
  • Målinger af 17 udvalgte flygtige organiske kulbrinter (VOC’er) i bybaggrund i København viser koncentrationsniveauer, som spænder fra 0,04 µg/m3 til 1,15 µg/m3 i 2013. Disse VOC’er bidrager til den kemiske dannelse af ozon på europæisk plan, og målingerne skal først og fremmest understøtte den generelle forståelse af ozondannelsen i Europa. I Danmark skyldes størstedelen af ozon langtransport af luftforurening fra centrale og sydlige dele af Europa.

Kontakt: Seniorforsker Thomas Ellermann, tlf. 8715 8526, tel@envs.au.dk
              Professor Jørgen Brandt, tlf. 8715 8522, jbr@envs.au.dk
              DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi
              Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet