Entreprenørmaskiners bidrag til luftforurening i København og Aarhus

Maskiner, der anvendes ved bygge- og anlægsvirksomhed og produktion i København og i Aarhus, vurderes i mindre omfang at bidrage til luftforureningen med kvælstofoxider og fine partikler i de to byer.

Entreprenørmaskiner i København.

Det fremgår af en rapport fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet, til Miljøstyrelsen.

På landsplan er denne type maskiner - bl.a. gravemaskiner, dumpere, dozere, pumper, generatorer, kompressorer og gaffeltrucks - ansvarlige for ca. seks procent af udledningen af kvælstofoxider (NO?) og ca. tre procent af emissionen af fine partikler (PM?.?). Skov- og landbrugsmaskiner er ikke medregnet i tallene.

Udledningen fra maskinerne i Københavnsområdet udgør seks procent for NO? og tre procent for PM?.? af den lokale luftforurening. For Aarhus-området er de tilsvarende tal en udledning på 10 procent for NO?, og ni procent for PM?.?.

Seniorrådgiver Helge Rørdam Olesen understreger, at der er tale om en vurdering af udledningsbidrag på et overordnet niveau – ikke om en vurdering af den lokale virkning for naboer til for eksempel anlægsarbejder.

”Vi har ud fra tilgængelige data søgt at vurdere, hvor meget forurening fra disse såkaldte mobile ikke-vejgående maskiner betyder for luftkvaliteten i Københavnsområdet og Aarhus-området,” siger Helge Rørdam Olesen.

Han forklarer, at der ikke eksisterer opgørelser over, hvor disse maskiner anvendes, så DCE har derfor baseret vurderingen på en antagelse om, at udledningerne fra dem kan fordeles i henhold til en geografisk fordelingsnøgle. Den fordelingsnøgle, der almindeligvis benyttes til formålet, er baseret på forekomsten af industriarealer, fordi en stor del af aktiviteterne for ikke-vejgående maskiner er knyttet til aktiviteter, der forekommer i industriområder.

”Vurderinger på grundlag af en sådan fordelingsnøgle kan i sagens natur ikke være præcise, men vil resultere i estimater behæftet med en vis usikkerhed,” siger Helge Rørdam Olesen.

Ud over at udledningen fra maskinerne er opgjort, er der også gennemført beregninger af deres bidrag til koncentrationerne af kvælstofdioxid (NO2) og fine partikler i luften.

Kontakt: Seniorrådgiver Helge Rørdam Olesen, tlf. 8715 8516, hro@dmu.dk
              DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
              Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet

Luftforurening fra mobile ikke-vejgående maskiner i byområder. Olesen, H.R., Winther, M., Plejdrup, M.S., Brandt, J., Ketzel, M. & Ellermann, T. 2013. Aarhus Universitet, DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, 39 s. - Videnskabelig rapport fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi nr. 65.

Sammenfatning  Summary  Hele rapporten i pdf-format (10 MB)