Efterårsblæst fik bugt med det meste iltsvind

Iltsvindets udbredelse og styrke i de danske farvande var i november mindsket betydeligt i forhold til i oktober. Iltsvind forekom således kun i beskeden udstrækning og kun enkelte steder som kraftigt iltsvind, fortæller årets sidste iltsvindsrapport fra DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.

Det udbredte og kraftige iltsvind i det sydlige Lillebælt og Flensborg Fjord i oktober var således mindsket betydeligt i udstrækning og styrke.

Ustadigt vejr med blæst - som normalt for årstiden - bevirkede, at iltsvindet reduceres markant, men rapporten noterer, at lufttemperaturen og især bundvandstemperaturen samt nedbørsmængden var betydeligt over normalen for november.

Iltsvindet forventes at aftage yderligere og formodentlig forsvinde helt i de resterende iltsvindsområder inden for de næste par uger.

Iltsvindskort_november2012

Kortet viser de stationer, hvor iltforholdene er undersøgt af danske, svenske og tyske institutioner i november 2012. For hver station vises det lavest registrerede iltindhold kategorisereret som > 4 mg/l (ikke iltsvind), 2-4 mg/l (iltsvind) eller 0-2 mg/l (kraftigt iltsvind).

Kontakt: Seniorrådgiver Jens Würgler Hansen, tlf. 8715 8805, jwh@dmu.dk
                DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
                Institut for Bioscience, Aarhus Universitet

Iltsvind i de danske farvande november 2012. DCE- Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet. 13 sider. Oversigten er udarbejdet af Institut for Bioscience, Aarhus Universitet i samarbejde med Naturstyrelsen og med databidrag fra svenske og tyske institutioner.

Iltsvindsrapporten