DCE indgangen til Aarhus Universitets deltagelse i testcenter for vandteknologi

DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi bliver den centrale indgang til Aarhus Universitets viden og teknologiske kompetencer for det nye nationale testcenter for vandteknologi og klimatilpasning.

Sammen med COWI A/S, Teknologisk Institut, Aalborg Universitet og Københavns Universitet udgør Aarhus Universitet hovedkræfterne i det konsortium, som Miljøministeriet efter en udbudsrunde har valgt til at realisere ambitionen om at give danske virksomheder adgang til at teste ny vandteknologi hurtigt og effektivt via nationale testfaciliteter for vandteknologi og klimatilpasning (NTV&K).

Det nye testcenter, hvor COWI er projektleder, vil være et netværk af allerede eksisterende faciliteter suppleret med et nyt mobilt testanlæg. En vigtig del af centret bliver et sekretariat i Region Midtjylland, hvor virksomheder kan få rådgivning om, hvor og hvordan holdbarheden i deres idé kan testes.

Når en virksomhed har henvendt sig til sekretariatet vil det kunne hjælpe med enten at få en forskningsinstitution til at vurdere ideen eller finde de rette testfaciliteter til at teste et produkt. Nogle vil komme direkte fra kælderen med en helt ny idé, mens andre kommer med et næsten færdigt produkt, som har brug for test, så de kan dokumentere produktets effektivitet over for kunderne.

Miljøminister Pia Olsen Dyhr siger om de nationale testfaciliteter:

”Vandteknologivirksomhederne har længe savnet bedre muligheder for at teste deres ideer af, så de kan udvikle nye produkter. Samtidig var det et krav fra mange, at testfaciliteterne skulle ligge i umiddelbar nærhed af virksomheden. Nu får de en let indgang til at få afprøvet og udviklet deres teknologier - en slags mini-Østerild blot for vand.”

For Aarhus Universitet betyder deltagelsen i NTV&K, at alle universitetets kompetencer inden for vand, vandteknologi og klimatilpasning kan blive udnyttet på tværs af institutter og hovedområder. Formidler til disse kompetencer for NTV&K’s sekretariat bliver DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi.

Direktør for DCE, Hanne Bach, ser frem til deltagelsen i det nye nationale testcenter:

”Universitet råder over mange vidt forskellige, men særdeles relevante kompetencer inden for vand, vandteknologi og klimatilpasning, og det er DCE’s opgave i forbindelse med testcentret - og i øvrigt - at bringe disse kompetencer i spil over for virksomheder, myndigheder og andre interessenter.”

5,5 mio. kroner til oprettelsen

Naturstyrelsen har bevilget et engangsbeløb på 5,5 milo. kroner til oprettelsen af testcenteret, som herefter skal drives selvstændigt. Virksomheder skal mod betaling kunne bruge faciliteterne til at teste løsninger inden for grundvand, spildevand og overfladevand.

Det nye nationale testcenter for vandteknologi og klimatilpasning går i gang med arbejdet inden sommer. Testcenteret er virkeliggørelsen af en af anbefalingerne fra vækstteamet for Vækstplan for vand, bio og miljøløsninger, der kom med sine anbefalinger i efteråret.

COWI er som nævnt leder af konsortiet, der udover hovedaktørerne består af en lang række kommuner, regioner, forsyningsvirksomheder, producenter, institutioner og organisationer.

Konsortiet har adgang til eksperter inden for regnvand, overfladevand, råvand, drikkevand, spildevand og vanding. Og det er ikke kun færdige teknologiske løsninger, der er mulighed for at få testet, fortæller projektchef i COWI, Anders Refsgaard:

”Vi understøtter hele innovationskæden for teknologiudvikling fra at vurdere den gode idé, undersøge støttemuligheder over sparring omkring udvikling af prototype, dokumenteret test af produktet til markedsvurdering og hjælp til markedsføring.”

Læs mere på COWI’s hjemmeside

Kontakt: Direktør Hanne Bach, tlf. 8715 1348, hba@dmu.dk el.
              Chefkonsulent Anja Skjoldborg Hansen, tlf.  8715 1302, ash@dmu.dk