Danmarkspremiere på kort over naturværdier i det åbne land

DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet, har for NaturErhvervstyrelsen udviklet et Danmarkskort, som kan vise, hvor i det åbne land, der er særlige naturværdier, som vi skal passe på og bevare for fremtiden.

HNV-kort
Eksempel fra kortet. Figuren viser HNV-scorene i Mols Bjerge, hvor den højest opnåede score er 11. HNV står for High Nature Value. Klik for større kort.

Kortet skal bruges til at målrette landbrugsstøtte til naturformål og således sikre, at naturstøtten falder dér, hvor den gavner mest.

Kortet er nu offentligt tilgængeligt på Danmarks Miljøportal under Naturdata: http://arealinformation.miljoeportal.dk/distribution/. Her kan man på en skala fra 0-14, se hvordan områder i hele Danmark rangordnes efter deres kendte naturværdier. Farveskalaen starter ved hvid og grå, over mellemgode områder med grøn til gode områder med gul og endelig hot spots med orange og rød.

Kortet tildeler point efter naturrige landskaber, ekstensiv landbrugsdrift, kortlagte naturtyper, forekomst af gode indikatorarter og forekomst af truede arter. Kortet afspejler den kendte viden og vil blive opdateret, så det afspejler den nyeste kendte viden.

Læs mere på NaturErhvervstyrelsens hjemmeside.

Kontakt: Seniorforsker Rasmus Ejrnæs, tlf. 8715 8853, rej@dmu.dk
               DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi