45 arktiske forsknings- og feltstationer i unikt katalog

Et stejlt stigende behov for at forske i Arktis afspejler sig umiddelbart i et hurtigt voksende antal forsknings- og feltstationer på den nordlige halvkugle. DCE udgiver katalog over 45 forsknings- og feltstationer.

Feltstationen Clearwater Lake i Québec-provinsen i Canada er med i kataloget. Foto: INTERACT

Et stejlt stigende behov for at forske i Arktis afspejler sig umiddelbart i et hurtigt voksende antal forsknings- og feltstationer på den nordlige halvkugle. I regi af det EU-finansierede INTERACT-netværk af feltstationer udgiver DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet, nu et katalog over 45 stationer med detaljeret information om hver enkelt station.

Kataloget - INTERACT 2012. INTERACT Station Catalogue – rummer rigt illustrerede beskrivelser af landbaserede stationer, hvor der foregår forskning i og overvågning af økosystemer i Arktis, mens andre videnskabelige hoveddiscipliner ved stationerne er klimatologi, geovidenskaber og kryologi.

Kataloget, der også udgives i en trykt udgave, retter sig først og fremmest mod forskere, der nu hurtigt kan orientere sig om forsknings- og andre faciliteter, klimatiske forhold, transportforhold mv. ved hver enkelt station.

De 45 stationer er ikke alene placeret i selve det arktiske område, men også i f.eks. Østrig og i Polen og Tjekkiet. Forskningsstation Zackenberg i Nordøstgrønland, der ejes af Selvstyret i Grønland og drives af Aarhus Universitet, er - sammen med Grønlands Naturinstitut i Nuuk, Københavns Universitets Arktisk Station på Disko-øen i Vestgrønland og Sermiliik Station i Sydøstgrønland - Grønlands og Danmark s repræsentanter i kataloget.

Akademisk medarbejder Jan Elmer Topp-Jørgensen har sammen med tre kolleger redigeret kataloget. Seniorrådgiver Morten Rasch, der er formand for ”INTERACT Station Manager Forum”, skriver i forordet:

”INTERACT har som et af sine væsentligste formål at sikre en forbedring af forskningsinfrastrukturen i Arktis”. Det er en helt nødvendig forudsætning for en hastigt voksende polarforskning med mere og mere avancerede behov for infrastruktur.”

INTERACT-netværket er finansieret frem til 2015 af EU’s 7. Rammeprogram, medens udarbejdelse og udgivelse af stationskataloget er finansieret af EU-Kommissionen, INTERACT, The International Arctic Science Committee, Alfred-Wegener-Institut für Polar- und Meeresforschung og Aarhus Universitet.

Kontakt: Akademisk medarbejder Jan Elmer Topp-Jørgensen, tlf. 3018 3111, jetj@dmu.dk
DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi
Institut for Bioscience, Aarhus Universitet

INTERACT 2012. INTERACT Station Catalogue. Eds.: Elger, K., Opel, T., Topp-Jørgensen, E. and Rasch, M. DCE - Danish Centre for Environment and Energy, Aarhus University, Denmark. 192p.

Kataloget i PDF-format (22MB) (engelsk)

INTERACT’s hjemmeside (engelsk)