Fugle og pattedyrs krav til levesteder

Den 5. nationale temadag om dansk vildtforskning.

Onsdag 25. januar 2017,  kl. 09:30 - 16:15

Søauditorierne på Aarhus Universitet

Dette års tema vil fokusere på fuglenes og pattedyrenes levesteder, et emne som efterhånden fylder meget i den daglige forvaltning som Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning (SVANA) har ansvaret for, med rådgivning fra bl.a. DCE og Vildtforvaltningsrådet. Hvordan tilrettelægger vi forskningen omkring arternes krav til levesteder, så resultaterne kan anvendes i en målrettet forvaltning. Hvordan kan arternes levesteder forvaltes så forskellige interesser bliver tilgodeset så godt som muligt, og hvor er vi såvel nationalt som internationalt med dette arbejde. Dagen byder på en række præsentationer af de nyeste forskningsresultater indenfor følgende emner:

·         Vurdering af levesteder for engfugle, kolonirugende kystfugle og herbivore vandfugle

·         Hjortevildtets levesteder i kulturlandet versus rewilding.

·         Er sælreservater afgørende for sammenhængen i populationerne?

·         Hvilke faktorer påvirker fordelingen af fugle og havpattedyr på havet?

·         Skaber etablering af markvildtlav levesteder for andre arter end hare og agerhøne?

·         Kan ’de grønne Danmarkskort’ anvendes i udpegningen af potentielle levesteder for fugle og pattedyr.

Ved afslutningen på dagen samler vi op på dagens indlæg, om forskningen i tilstrækkeligt omfang er forvalt­nings­relevant og har den fornødne bredde, og om forvaltningen i tilstrækkeligt omfang gør brug af forsknings­resultaterne.

Også i år vil det være muligt for konferencedeltagerne, at medbringe egne præsentationer i form af postere eller stande inden for emnet ”faunistisk forskning og forvaltning”.

Pris for deltagelse (inkl. frokost og kaffe/te): 625 kr. inkl. moms (250 kr. inkl. moms for studerende).